Tips

Er verschijnen regelmatig boeken over schrijven. Hier vind je enkele titels van boeken die indruk op me hebben gemaakt en van boeken met inspirerende opdrachten.

Tijdens de schrijfretraites die ik organiseerde in Werkstatt Wendorf nam ik altijd ‘Het grote schrijf-doe-boek’ (Amsterdam, 2011) van Louis Stiller mee. In het boek staan 365 (!) oefeningen, tips en ideeën voor een heel jaar schrijven. Grote favoriet tijdens de retraite van 2018 was Lijstjes maken: leeg je hoofd, vul je verhaal. Bijvoorbeeld: maak lijstjes van de vijf dingen die je het liefste doet, de vijf dingen die je frustreren, de vijf personen die je het meest bewondert. En ga zo maar door.

Heel bijzonder vond ik ‘De wonderen van de heilbot’ (Amsterdam, 2006) van Oek de Jong waarin hij beschrijft hoe ‘Hokwerda’s kind’ ontstond. Op p. 164 over het belang van details: ‘In feite vertel je in een roman bijna alles door middel van details. Je beschrijft een personage nooit van top tot teen, je noteert twee tot drie details, naast een enkele algemeenheid, en daarmee zet je het neer. Hetzelfde doe je met situaties, locaties en alle andere elementen van de vertelling. De romanwerkelijkheid wordt opgeroepen door details.’

Inspirerende boeken van Natalie Goldberg:
‘Wild Mind. Living the Writer’s Life’ (New York, 1990). Nog niet vertaald. Ieder hoofdstuk eindigt met: ‘Try this’. Waarna een schrijfopdracht volgt.
‘Old Friend from Far Away. The Practice of Writing Memoir’ (New York 2007). Ook nog niet vertaald. Een boek vol onderwerpen om over te schrijven. Voorbeeld: p. 24 ‘Home. Where is home for you? Go. Ten minutes.’

In ‘De 36 dramatische situaties’ (Amsterdam, 2007) zet theaterschrijver Jan Veldman alle mogelijke verhaalideeën op een rij. En dat zijn er 36. Voor iedere schrijver die op zoek is naar een goed verhaal.
In ‘Schrijven voor film, toneel en televisie’ (Amsterdam, 2009) vertelt Ger Beukenkamp wat een goede dialoog is, hoe je een karakter schept dat een plot kan dragen en hoe de weg loopt van idee – via synopsis en treatment – tot scenario.